Skokloster, 1 maj 2011

Av damir@compito.com | 2011-05-02

Äntligen första riktiga resan med nya däcken…

Första 15-20 mil har körts i rätt lugn tempo, mest i stadstrafiken, inte så mycket att anmärka där. Däcken sitter fint och bilen är stabil och låter så klart mycket mindre än med vinterdäcken på.

Nu får man äntligen se hur bilen beter sig på en längre resa med de nya däcken. Vi åkte iväg runt kl 7 på morgonen för att hinna med till Örebro för att träffa några andra som skulle med till träffen. Rätt fint väder och dåligt med trafik. Bra dag för ett däcktest :)

De 100km till Örebro försvann hur fort som helst. Bilen kändes underbart stabil både på raksträckorna och de få kurvor man har här i Värmland. Däcken kändes väldigt bekväma och styrningen exakt. Inga överraskningar vid snabba rattutslag. Det var stor skillnad i ljudnivån jämfört med de gamla däcken. Det kändes knappt att man har kommit upp i rätt hög fart vilket kan vara lite farligt med tanke på de löjliga hastighetsbegränsningar som råder på våra vägar. I de högre farterna märker man också hur ljudbilden förändrats, nu lät allt annat mer än däcken, det mesta var vindbrus som blev rätt påtagligt.

Från Örebro till Bro åkte vi rätt sakta, det var ett antal bilar nu som körde tillsammans och vi höll oss väl inom lagliga gränser. Framme vid Bro, strax innan kl. 10, åker vi in på en stor parkering som är smockfull med alla möjliga Alfor och några andra italienska skönheter. Därifrån åker vi i kortege fram till Skokloster på den fina vägen som delvis inbjuder till rätt inspirerad körning. Bilen sitter som klistrad på vägen, det är riktigt kul att gasa på ordentligt ibland.

Ankomst till Skokloster

Det var en av de kallaste dagar på länge, men trots detta var det en härlig samling bilar. En himla massa fina italienska bilar och ännu fler bilintresserade tokar gjorde dagen något varmare. Klart värt att åka dit, det var ett par väl spenderade timmar…

I trevligt sällskap

Runt kl. 15 har folk börjat åka därifrån så vi gjorde samma sak. Denna gången utan någon kortege så vi kunde gasa på lite. Mycket motorväg blev det på kort tid. Väggreppet hur bra som helst trots det kalla vädret.

Så fort vi kom fram till Värmland började det regna lite, så klart. Det kändes som ett bra tillfälle att göra några kraftiga inbromsningar för att se hur däcken beter sig. Det var inget ösregn precis, men jag blev mycket överraskad över hur stabilt det kändes att bromsa in i våt väglag. Det var tom bättre känsla än föregångaren SP 9000 som jag var riktigt nöjd med. Inte ens i nedförsbacke kunde man känna att greppet skulle försvinna. Otroligt skön känsla, bra att man kunnat testa det med så man inte behöver bli panikslagen den dagen man verkligen måste tvärbromsa i regn.

Jag antar att livslängden blir något kortare med tanke på vilket bra grepp de har, men det innebär fortfarande att genomsnittlig förare kommer att kunna köra med däcken minst tre säsonger.

Så, hittills fungerar däcken över förväntan, ser fram emot att testa de på banmötet i Karlskoga nästa helg. Maxx tt är inte riktigt några racedäck, men det blir intressant att jämföra med föregångaren iaf.

Rapport därifrån kommer om nån vecka…


Körda mil: ~100