Banmöte Gelleråsen

Av damir@compito.com | 2011-05-19

Äntligen dags för första banmöte med Alfaklubben som hålls som vanligt på Gelleråsen i Karlskoga.

Jag kör grupp C med min GT, det är en nybörjargrupp där man kör rätt snällt och får köra om bara på rakan. Det var 12 bilar anmälda i gruppen vilket var bra eftersom det blir inte så mycket trafik på banan så man kan gasa på i sitt eget tempo. Det var 5 pass på 15 minuter inplanerade för dagen och den första började runt kl. 10. Redan då var det rätt varmt, det var väl årets varmaste dag antar jag. Första två-tre varv kör man oftast någorlunda lugnt för att lära sig banan och spårval. Så fort vi började gasa på ordentligt kändes det att däcken inte riktigt var gjorda för race… Det lät en hel del i kurvorna och i slutet av passet när däcken blev ordentligt heta började bilen glida runt en aning. Då var man tvungen att dra ner på farten lite för att inte missa nån kurva. Det som var bra är att bromssträckan inte förändrades för mycket under hela passet.

Efter passet blev det en snabb kontroll av däcken, motorn osv. för att kolla att allting ser ut som det ska. Däcken var ordentligt heta och graining var rätt påtaglig men inget allvarligt. Det konstiga var att jag konstaterade att lufttrycket var över 3.0 bar och jag har inte pumpat upp de sedan monteringen. Det var lite väl mycket att blåsa upp de så mycket vid monteringen kan man ju tycka. Jag släppte ut en del luft, ner till ca:2.6 bar och inväntade nästa pass.

Andra passet började 11:30 och då var det riktigt varmt både i luften och på banan. Man kände direkt att däcken hettades upp mycket snabbare, bra att man släppt ut lite luft innan. Däcktrycket ökar med värme och det vore rätt korkat att ha de på över 3 bar i det läget. Det började smälta ordentligt nu och bilen var rätt slirig i snäva kurvor. Allting var dock helt under kontroll och det var extremt kul att köra runt på banan. Bilen var riktigt stabil och det blev inga överraskningar under passet. Jag hade ett riktigt litet race med ett par andra Alfor och passet kändes alldeles för kort som vanligt. En gammal fin GTV från 80-talet med R-däck på kom rätt nära i kurvorna, men jag åkte iväg på raksträckorna. Synd att man inte kan provköra en uppsättning av Dunlops R-däck tänkte jag då (hint, hint).

Efter passet kollade jag upp allting på bilen igen och konstaterade att det har smält en hel del gummi och att däcken var mycket hetare nu. Tog ett par bilder också för att kunna jämföra även visuellt med de gamla däcken. Lufttrycket låg på ca: 2.8 bar vilket var helt ok under förhållandena. Därefter fick bilen vila ett tag medan vi tittade på Challengeklass racet (Alfaklubbens egen tävlingsserie) och Corsa Italiana (Norska motsvarigheten). Man blev rätt sugen på att kunna åka lite fortare efter att ha tittat på en massa hårdtrimmade Alfor och Ferrarisar.

Olika högprestanda däck efter ett banmöte med Alfaklubben

Under tredje passet var det väldigt mycket slirande på banan och man var tvungen att åka saktare genom de kurviga partierna… Inte helt oväntat i den värmen iofs. Däcken är gjorda för högfartskörning på motorvägen, inte för race och det kändes väldigt påtagligt nu. På den positiva sidan måste jag säga att det inte blev några andra förändringar i bilens beteende. Den var lika stabil och lättstyrd trots att däcken började smälta ordentligt. En bidragande faktor till att däcken smälte så mycket var att de var i princip helt nya.

Fjärde passet var inte alls lika rolig att köra, de flesta standardbilarna hade problem med överhettade däck. Det kändes som slöseri med både däck och tid så jag gav upp för dagen. Man ska inte slita de fina däcken helt i onödan…

Slutligen måste jag säga att jag är mycket nöjd med hur däcken har betett sig under mycket hård press på banan. Om jag jämför med de andra däcken som jag kört med på banan de senaste åren så är de klart bästa hittills. Dunlop SP Sport 9000 var inte mycket sämre, men de var inte lika stabila under hårda inbromsningar. Det bidrar till en mycket tryggare känsla hos Maxx TT som i sin tur gör att man kan njuta mer av körningen. Slitaget på Maxx TT var högre än på SP Sport 9000, men det gör inte så mycket. Trygghetskänslan är mycket viktigare för en avslappnad körning oavsett om det är på banan eller i den vanliga trafiken.

Körda mil: ~140