135 mil senare...

Av johny_ericsson | 2012-03-06

Känslan som infinner sig när man lämnar tillbaka en Peugeot 508SW GT…

Tja…vad säger man?

Tror att jag vet hur Askungen kände sig och jag kommer behöva alla ursäkter jag kan hitta för att intala mig själv att min gamla Pumpa är ett häftig åk. 

För att du ska slippa läsa vidare om allt snyftande så hör av dig till grymma Daniel eller ngn av de andra sköningarna på Jonsson Bil och boka en testkörning istället!

Det finns väldigt få saker som jag uppskattar mer än saker som gör en vardag bättre och i det här fallet räckte det tydligen inte med att  den här bilen levde upp till mina förväntningar…den körde över dem!

Jag förväntade mig en praktisk bil med det lilla extra.  Med praktiskt menar jag att bilen ska skona mig och min omgivning från dåligt humör och svordomar. En semesterräddare kan man även säga. Semestern sägs ju vara en riktig relationsdödare, men med den här bilen så har du ju ändå en schysst och tyst kompis att vända dig till….VÄRT!

Det ska finnas plats för alla prylar som ska med på ut på aktiviteter. Ni som åker skidor och gillar att carva nedför en nypistad nedfart kategori svart, vet hur trist det är när man måste vara tetrismästare för att fyra pers ska kunna få en behaglig resa upp till bergen. Peugeoten har  en väl tilltaget lastutrymme och en veckas skidåkarpackning får med enkelhet plats. Då förutsätter jag att självklart att den obligatoriska takboxen sitter på.Det finns naturligtvis räcken och boxar som är smidiga att kränga på. Testade att packa med Bag modell Hockey och en mindre Bag för pjäxor och lägger du de större i botten och de mindre ovanpå så finns det ändå gott om plats för proviant  och pulkor. Bra nackstöd i baksätet som är väl tilltagna så att de stoppar prylarna som lastar högre än baksätet. Har du barnvagn som ska med, så är det bara att montera ned den så löser sig det också. Kanten till ingången på bagageutrymmet är lågt och bra så risken för ryggbesvär minskar avsevärt ifall du vill baxa in en barnvagn eller andra tunga prylar. Luckan öppnar sig högt så du som är mer toppig än mina ståtliga 170 kan känna dig hyfsat trygg.

Ett plus för skårad plastmattan i bagageutrymmet  som tillåter en viss vatten-nivå och som är lätt att rengöra. Tråkigt att behöva slösa alltför mycket tid på att tvätta och torka en sådan och bra att vatten inte kommer åt packningen lika lätt. Uppskattas mest under sommaren då det ska packas blöta, salta våtdräkter och windsurfingprylar.

Flaggar även för utrymmet när du fäller baksätet. Tillsätt ett par liggunderlag, ett par sköna kuddar och maxa upp Panoramataket…KÄRLEK! 

Den ska vara säker och stabil och andas trygghet. Kan inget annat säga att jag känner mig säker i GT:n. De 6 som har åkt med har samtliga uttryck just att bilen känns trygg att vistas i. Frågade hur de menade och svaren blev att de upplevde  bilen rymlig och rejäl plus att den var stadig på vägen. Körde med full bil till jobbet och de var mycket nöjda med huvud-  och benutrymme och att de inte behövde känna sig klaustrofobiska. Extra beröm för mittplatsen gavs av stackaren som har blivit förpassad dit på livstid.

Den ska vara Lätt och rolig att köra och jag kan inte hävda annat faktiskt. Trots sin storhet så känns den oerhört smidig att ratta runt. Servon levererar en bomullslik mjukhet och känsla i låga farter och en tuff, stadig vägvinnare i   höga till mycket höga farter…det sista har jag läst någonstans.

På den  Svängiga landsvägen där MC-Knutten trivs, trivs också GT-Knutten. Styrningen är direkt och bilen hänger med bra och då sitter dubbdäcken på och inte sommardäcken på de feta 19tummarna. Stötdämparna håller i bra och bilen kränger väldigt lite för att vara så stor och tung. Kontakten med underlaget är bra och  vägkänslan/informationen överförs tydligt till dig som kör. Finns annars en tendens till att du inte känner kontakt med underlaget i större bilar och det är mindre bra, speciellt när det är halt. Du vill ju inte hamna i terrängen bara för att det inte känns i bilen att det är halt eller att bilen dubbelrullar på grusväg! Med en så pass pigg och stark motor så är det extra viktigt. 

Den ska suga in dig dig i sätet när högervaden krampar och pressar gasenpedalen mot golvet. En GT signalerar ju inget annat till andra trafikanter än att:  -Vi Ses!       Rödljusracing och omkörningar är inga problem. Det gäller bara att hantera farten som du snabbt kommer upp i bara. Nämner återigen servon som blir till stor hjälp här…Stabilt som vår käre tandläkare säger.

Komfortabla säten är viktiga för körupplevelsen och GT:ns stolar har bra inställningsmöjligheter ,så att du kan sitta länge och väl utan att få större problem oberoende storlek på dig. Röven känns inte helt tappad efter att ha sträckkört 30mil. Skulle du ändå känna så, är det läge att hosta upp några sköningar till. Det går nämligen att få GT med helskinn och massagefunktion.  Efterlyser dock mera skål så att du får bättre stöd  när det måste svängas lite vildare.

Även de mindre ska ju sitta bra i bilen och bälteshållare sitter lättåtkomlig. Att inte få i bältet i bälteshållaren för att barnstolen är på plats är en riktig “downer” när du hämtar kidsen på dagiset och är stressar för att komma hem och få i dem mat.

Den ska vara social. Jag ska inte behöva skrika för att kommunicera med de som sitter i baksätet och låg ljudnivå  i  GT:ns kupé sparar på rösten. Då får du tänka på att det satt dubbade vinterdäck på vid testet och att ljudnivån kommer sänkas ytterligare när sommardäcken är monterade…Perfekt. Därför…bilen blir social och en sak till som slog mig var att även lusten till att besöka vänner ökade radikalt. Istället för att jag sitter på Facebook och glor på mina vänner så kan jag åka hem till dem och glo istället. Bilen gör avstånd mentalt kortare helt enkelt…WIN-WIN          

Ha d bäst!

/Johny